Są pierwsze kontrowersje wokół budowy tunelu średnicowego Kolei Dużych Prędkości w centrum Łodzi. Na zastrzeżenia współwłaściciela jednej z kamienic na trasie nowego tunelu odpowiada spółka Centralny Port Komunikacyjny.
Przygotowania do budowy pierwszego fragmentu Kolei Dużych Prędkości w Polsce w ostatnich miesiącach przyspieszyły. Chodzi o drugi tunel średnicowy, który jest centralną częścią inwestycji na terenie Łodzi. Po
procedurze w Krajowej Izbie Odwoławczej, wkrótce będzie można podpisać umowę z firmą PORR, której
ofertę wybrano jako najkorzystniejszą.
Tunel KDP w Łodzi. Kontrowersje wokół kontroli nadzoru budowlanego Przed wyborem wykonawcy tunelu KDP w Łodzi konieczne było przeprowadzenie oceny stanu technicznego budynków na trasie podziemnej części linii kolejowej nr 85. Dodatkowo państwowy inwestor zlecił
ekspertyzy techniczne aż 70 budynków mieszkalnych i usługowych. Ich wstępna ocena wskazywała na konieczność wykonania dodatkowych analiz i badań.
W ostatnich dniach media lokalne opisywały przypadek ponad 110-letniej kamienicy przy ul. 6 Sierpnia 49. "
Express Ilustrowany" cytuje jej współwłaściciela, który zwraca uwagę, że wspólnocie mieszkaniowej trudno będzie przeprowadzić kosztowne prace do końca września. Chodzi m.in. o podparcie belki stalowej stropu odcinkowego czy podparcie belki nadproża między pomieszczeniami piwnicy. Zaznacza też, że nie byłoby to konieczne, gdyby nie budowa tunelu.
Z kolei łódzka "
Gazeta Wyborcza" zamieściła stanowisko Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Ten wyjaśnia w nim, że przeprowadzone postępowanie jest niezależne od inwestycji związanej z realizacją tunelu Kolei Dużych Prędkości.
CPK: PINB w Łodzi stwierdził zły stan techniczny budynków Spółka Centralny Port Komunikacyjny, która jest inwestorem m.in. tunelu KDP w Łodzi, opublikowała w piątek, 6 czerwca oświadczenie w tej sprawie. Zamieszczamy je w całości.
"Na etapie przygotowania projektu budowlanego, zostały przeprowadzone oględziny i sporządzona inwentaryzacja wszystkich budynków na trasie przebiegu tunelu dalekobieżnego CPK.
W części budynków stwierdzono konieczność wykonania robót naprawczych i zabezpieczających. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego (PINB) skontrolował stan budynków, nakazując przeprowadzenie zarządcom budynków prac związanych z ich doprowadzeniem do stanu, w którym można będzie bezpiecznie użytkować lokale zgodnie z prawem budowlanym.
Nieprawdziwa jest teza, że wzmocnienie budynku to operacja na potrzeby budowy tunelu CPK, czyli że „koszty próbuje się przerzucać na właścicieli kamienic, pod którymi będzie się odbywało drążenie”, że „prace nie byłyby konieczne, gdyby nie budowa tunelu”.
Fakty są takie, że PINB stwierdził zły stan techniczny budynków (m.in. zawilgocenie ścian piwnic, ugięcie i korozję belek stropowych oraz odsłonięte zbrojenia stropów) w chwili obecnej, czyli przed rozpoczęciem budowy tunelu. Obowiązkiem Zarządcy budynku jest dbanie o jego należyty stan zgodnie z ustawą Prawo budowlane.
W ramach inwestycji spółka CPK sfinansuje wszystkie prace związane z zaleceniami projektowymi dotyczącymi zabezpieczenia istniejącej zabudowy miejskiej na trasie tunelu, w postaci wzmocnień geotechnicznych (ograniczenie osiadania budynków na trasie tunelu) czy zabezpieczeń strukturalnych budynków (zwiększenia ich stabilności i bezpieczeństwa), ale nie prace związane z usuwaniem usterek stwierdzonych w kamienicach przed rozpoczęciem drążenia.
W maju 2025 r. spółka CPK podpisała umowę na wykonanie dodatkowych ekspertyz budynków w stanie złym i awaryjnym, które znajdują się na trasie drążenia tunelu KDP. Wybrany wykonawca przygotuje kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego wskazanych budynków i przeprowadzi postępowanie diagnostyczne. Do jego zadań będzie należało również sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji w obecnym stanie.
Po zakończeniu ekspertyz przedstawi kompletny raport zawierający wnioski i zalecenia, w tym koncepcję zabezpieczeń lub naprawy dla każdego z budynków. Rekomendacje mogą też obejmować działania mające na celu polepszenie stanu technicznego badanych nieruchomości z uwzględnieniem ochrony konserwatorskiej.
Przypomnijmy, że wcześniej – na etapie sporządzania projektu budowlanego – na zlecenie spółki CPK została wykonana ocena stanu technicznego budynków, wcześniejsze analizy zostaną teraz pogłębione.
W kwietniu 2025 r. spółka CPK rozstrzygnęła przetarg na drążenie tunelu dla KDP w Łodzi, a wynik został zaakceptowany przez Krajową Izbę Odwoławczą. Trwają prace przygotowawcze do podpisania umowy z wykonawcą, która nastąpi niebawem. Na terenie Łodzi trwają prace budowlane CPK: zakończyła się budowa komory startowej Retkinia, a trwają roboty przy komorze odbiorczej Fabryczna.
Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. linii „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem".